Herodotos
Historieën IV, caput 76: "Anacharsis, een vriend van de Grieken"
En ook vermijden zij tot elke prijs buitenlandse gewoonten te gebruiken, noch van enige anderen en allerminst de Griekse gewoonten, zoals Anacharsis en Scylus aantoonden. Want enerzijds keerde Anacharsis, nadat hij veel landen had bekeken en na veel wijsheid van zich getoond te hebben, keerde hij terug naar de woonplaats (oergewoontes) van de Scyten, en varende door de Hellespont, landde hij dus in Cyzicus, en hij trof daar namelijk de bewoners van Cyzicus aan die op zeer grootse wijze een feest vierden voor de Grote Moeder en Anacharsis bad tot haar dat als hij behouden en gezond zou terugkeren naar z’n eigen huis, dat hij dan zou offeren volgens dezelfde gebruiken volgens welke hij zag dat de inwoners van Cyzicus deden en dat ‘ie een nachtelijk feest zou instellen.En toen hij in Scythië was aangekomen, na zich naar de streek Hylaea begeven te hebben (die bevindt zich langs de renbaan van Achilles, en hij is toevallig helemaal vol met bomen), na zich dan daar dus begeven te hebben, vierde Anacharsis geheel voor de godin het feest, terwijl hij een tamboerijn had en zich had behangen met beeldjes.
En toen iemand van de Scythen bemerkte dat hij dat deed deelde hij het mee aan de koning Saulius:
En nadat hij daar ook zelf was aangekomen, zag hij dat Anacharsis die dingen deed, door een pijl af te schieten doodde hij hem.
En als iemand nu over Anacharsis vraagt, zeggen de Scythen hem niet te kennen, omdat hij naar Griekenland op reis ging en daarom vreemde gewoontes had.
En zoals ik van Tymnes, de voogd van Ariapeites, heb gehoord, was hij een oom van de koning van de Scythen, van Idanthyrus, een was hij een zoon van Gnurus, (dat is) de zoon van Lycus van Spargapithus.
Als Anacharsis dus van dat huis was, moet hij weten dat hij door zijn broer gestorven is.
Want Idanthyrus van een zoon van Saulius, en Saulius was degene die Anacharsis gedood heeft.